Design

Genom att fokusera på användarupplevelse och design, tar vi ditt varumärke, din tjänst eller produkt till nästa nivå. Vi definierar strategier för din digitala kundupplevelse, analyserar tillgänglighet, genererar kundinsikter och utvecklar interaktiva prototyper som genomgår noggranna användartester.


Vi arbetar metodiskt med design utifrån insikt i verksamhetens mål, användarnas behov samt de fysiska och tekniska förutsättningarna. Leveranserna är tydliga och varje leverans måste ge värde. Vi har etablerade processer för att förstå, bygga, mäta och lära i linje med Lean-principer. 

Vi börjar med att förstå dina kunder på djupet för att kunna lösa användarnas verkliga behov. Med olika metoder fastställer vi ditt företags faktiska problem, tar fram idéer och utforskar lösningar som valideras med dina användare. Fokuset är alltid detsamma – att skapa en riktigt bra användarupplevelse (UX) och gränssnitt (UI), oavsett var i kundresan din användare befinner sig.

Beskrivning steg för steg av designprocessen: Utforska - Definiera - Idégenerera - Prototypa - Testa - Leverera

 

Några av våra tjänster inom design

UX-design

UX skapar bra tjänster; tjänster som förbättrar, förenklar och effektiviserar. Bra UX tar även hand om användarnas känslomässiga upplevelser och koppling till tjänsten och varumärket.  Våra UX-konsulter arbetar som en integrerad del av tvärfunktionella team genom alla faser av ett projekt. Alla har erfarenhet av analys och användartester. 

  • Vi jobbar strategiskt, är med från början, då vi i slutet gör mindre nytta och kan hindras av beslut som inte går att ändra.  
  • Vi förstår användarna, det börjar med empati för att förstå behov och sammanhang.  
  • Vi jobbar iterativt, vi landar inte design direkt eftersom design behöver testas och förbättras. Vi försöker, vi misslyckas och gör om och är ödmjuka inför detta. Att göra om tidigt är mycket enklare än längre in i produktion.  
  • Vi samarbetar, det blir inte bra isolerat. Den bästa designen kommer när olika roller och kompetenser i tvärfunktionella team bidrar.  
  • Fokuserar på resultat, där målet är att skapa ett riktigt värde, inte bara något som ser bra ut.  

Vi kan hjälpa till med:

Research, prototyper, strategi, användartest, digital design & tillgänglighet

UI-design

Det är lätt att tro att färger och typsnitt bara är dekorationer för att få webbplatser och appar att se fräscha ut, men det finns mycket mer än så. Effekten av en genomtänkt design skapar en användarvänlig lösning.  

Våra designers har det övergripande ansvaret för att användaren

känner igen, känner sig trygg och litar på produkten eller tjänsten 

får hjälp att utföra sina uppgifter genom visuell hierarki 

får minskad kognitiv belastning 

Designarbete kommer vanligtvis in i den sista delen av ett projekt, efter idéfasen när du har landat det du ska bygga och funderar på hur du ska fixa det. Det kan innehålla allt från arbete med layout och struktur, högupplösta prototyper (testmodeller som ser ut som färdiga produkter) till dokumentation för utvecklingsteamet. 

Våra designers arbetar nära kunden för att förankra och uttrycka varumärke, värderingar och budskap. 


Vi kan hjälpa till med:
Designsystem, strategi, kundförståelse, kommunikation

Tjänstedesign

För att skapa tjänster som fungerar måste vi identifiera de behov som ligger till grund för det vi ska lösa. Våra tjänstedesigners är experter på att skapa sömlösa digitala tjänster. 

Världen förändras och den tekniska utvecklingen sker i en rasande takt. Ett välkänt problem för många organisationer är att de har ett system eller en tjänst som inte längre hänger med. Det kan vara föråldrad teknik eller att användarnas behov har förändrats. När saker går fel är det frestande att gå direkt på en lösning, men en snabb lösning är sällan en bra idé. Att ta sig tid att förstå användarnas behov är nyckeln till framgång. Det är här tjänstedesign kommer in.  

Tjänstedesign använder designmetodik för att skapa nya eller förbättra befintliga tjänster. Designdrivet arbete innebär att lägga mycket tid på att få insikt i användarens behov och utmaningar, för att sedan utforska möjligheterna och ta fram lösningar som prototypas och testas i flera omgångar. En tjänstedesignprocess börjar därför inte med "vad kan vi göra?", utan med "vad behöver användaren?".  

Bouvets tjänstedesigners hjälper dig att identifiera de viktigaste problemen, så att du skapar rätt lösningar.  



Vi kan hjälpa till med:
Strategi, beteendedesign, systeminnovation, kundresor, kundinsikter, business design

UX-copy och innehåll

Vi bidrar till ditt projekt med användarinsikter, strategisk kommunikation, innehållsanalys och struktur, konceptutveckling och innehållsproduktion. Eller storytelling, som vi gärna kallar det.  

Om ni har behov så kan vi hjälpa till med allt från informationsarkitektur och SEO-analys till varumärkesbyggande och kampanjuttag.  

Vi bidrar mer än gärna med att hjälpa dig att få koll på mängden innehåll också, så att du kan använda din tid mer effektivt.

Vi kan hjälpa till med:
Kundinsikter, innehållsproduktion, kommunikation
 

Erbjudanden just nu

Förutom att erbjuda UX-konsulter i tvärfunktionella team och projekt har vi paketerat några mindre designerbjudanden som kan fungera som punktinsatser. Målet är att de snabbt ska skapa värde för dina användare, dina medarbetare och ditt företag. Hittar du inte det du söker här? Ta kontakt med oss.

Säkra er digitala tillgänglighet med en granskning

Nya lagkrav för tillgänglighet börjar gälla i juni 2025. Vi hjälper er med att granska tillgängligheten och föreslå åtgärder för era digitala tjänster.

Till erbjudandet om tillgänglighetsgranskning

Få ut mer av er webbplats med en effektkartläggning

Bild på Christer, UX-designer på Bouvet

Känner du att er webbplats inte fungerar som den ska? Att besökare inte hittar det dom letar efter, eller att besökare lämnar er för tidigt? Vi hjälper dig att göra en kartläggning för att förbättra effekten.

Till erbjudandet om effektkartläggning

Förstå era kunder bättre med en kundkartläggning

Bild på Marie, tjänstedesigner på Bouvet

Vill ni förstå era kunder bättre och optimera er verksamhet för att skapa större kundnöjdhet? En kundkartläggning är en bra start på förbättringsarbetet.

Till erbjudandet om kundkartläggning

Detta får du av oss

Säkra leveranser

Seniora konsulter

Hållbar produktion

Hur är det att arbeta med design på Bouvet?

I Bouvet jobbar vi med design på världens bästa sätt - i tvärfunktionella team. Vi arbetar hypotesdrivet, insiktsbaserat och användarorienterat. 

Vi är över 130 designers i Sverige och Norge som täcker hela spektrat inom tjänstedesign, UX, interaktionsdesign, affärsdesign, grafisk design och innehållsdesign. 

Vi fokuserar på att förbättra användarupplevelser och skapa lösningar som förenklar vardagen. Vi tror på långsiktiga partnerskap och är stolta över att utveckla de mest hållbara och framåtblickande lösningarna för våra kunder och deras användare.
Möt några av våra designers här.

Fler projekt vi gjort inom design

Undrar du över något?

Hör gärna av dig till någon av oss!

Elin Åkerblom
Avdelningsledare Verksamhetsutveckling Hälsa
Anders Fejer
Avdelningsledare Tech Ledning
Jesper Gradin
Avdelningsledare Systemutveckling