Fredrik Varenius jobbar som UX-designer på Bouvet, sedan något år tillbaka i ett uppdrag på en startup. Det är utmanande, men oerhört givande. En oslagbar möjlighet som Fredrik själv säger. Här delar han med sig av sina positiva erfarenheter.
Så länge jag kan minnas har jag alltid försökt sträcka mig lite längre än vad jag egentligen når, en strävan som har gett mig flera roliga erfarenheter. Men få saker har givit mig en så stor professionell utmaning som uppdraget som Lead (och ende) designer på Syncro Group. Deras affärsidé är att investera i startups inom olika branscher, och utveckla deras plattformar så att de kan utmana rådande marknadsledare.
I skrivande stund innebär det att vara ansvarig designer för inte mindre än tre olika SaaS-plattformar. Collabs, vars plattform vill tillgängliggöra Influencer Marketing, Happyr, en rekryteringsplattform som gör det enkelt att hitta nya medarbetare genom personlighetstester och slutligen Gigger som låter dig fakturera utan att äga eget företag. Helt olika typer av branscher med helt olika typer av utmaningar, med andra ord.
Och det är just det som gör det så spännande. Känner du drivet att påverka en produkt på ett direkt sätt, ta ansvar för både dess estetik och användarupplevelse så är startups en oslagbar möjlighet. En stor utmaning absolut, men oerhört givande.
Kravet på snabba leveranser för att så fort som möjligt kunna skeppa produkten till marknaden gör såklart att genvägar och misstag sker kontinuerligt, men kompenseras av “vi testar så ser vi vad som händer”-inställning. De nedkortade beslutsvägarna är något jag personligen kan tycka skapar en dynamisk miljö, som i alla fall tilltalar mig. I större organisationer kan det passera månader från beslut till genomförande. I startups är det inte ovanligt att de genomförs samma förmiddag.
Det ställer krav på ens flexibilitet och att kunna byta mellan olika projekt med olika krav och tidsramar. Men den viktigaste förmågan skulle jag säga är att kunna prioritera projekt baserat på deras betydelse för företaget och dess kunder. Och så klart att drar lärdomar av de misstag som görs, så att man helst bara gör dem en gång.
En vanlig dag innebär att jag tar fram nya koncept eller itererar på tidigare idéer för användargränssnittet i samarbete med stakeholders och utvecklingsteamet (ibland är det samma person). Eller så genomför jag användartester eller deltar i en workshop, eller hjälper till att skapa en presentation för säljmöten. I startups så får man hoppa in lite varstans där min expertis kan bidra, då det ofta saknas både en eller två tillsatta tjänster.
Och som jag tidigare berörde så är det just det som är så lockande att jobba i en startup. Visst, det går ofta alldeles för fort men med rätt ledarskap och ett engagerat team så kan man skapa fantastiska produkter.
En annan viktig aspekt av mitt arbete är att arbeta med produktchefer och utvecklare för att säkerställa att våra designbeslut stödjer och förbättrar användarupplevelsen på plattformen. Detta innebär ofta att jag måste hitta kreativa lösningar som inte alltid blir perfekta, men som helt enkelt får vara “good enough” utifrån kraven på leverans och tekniska förutsättningar. Så att kunna kompromissa för att leverera något som är tillräckligt tillfredsställande är en viktigt egenskap.
Trots utmaningarna och det höga tempot som kommer med att vara den enda designern på ett företaget, finns det också en stor belöning i att se de färdiga produkterna i användning när de slutligen når marknaden och känna att du har påverkat i stort sett varenda pixel som möter användarna. För att återknyta till hur jag började, jag tror att det kräver att man ställer in sig på att det kanske inte blir så inrutat att jobba på startup. Men det är en oslagbar möjlighet att testa, utveckla samt lära sig nya färdigheter. Vilket i slutändan gör att jag känner mig engagerad och inspirerad i mitt arbete, och ger mig möjlighet att växa både som designer och som person. Så får du chansen, testa på.