En av Bouvets tillgänglighetsexperter hjälpte en statlig myndighet att granska, åtgärda och redogöra för tillgängligheten. Arbetet gjordes i samverkan med personer med olika roller på myndigheten.
Utmaningen är att:
Majoriteten av myndighetens digitala ansökningstjänster skulle flyttas till en ny och modern plattform. Därför var första uppgiften inom uppdraget att granska plattformens grundläggande tillgänglighet. Plattformens brister konstaterades, åtgärdsförslag kommunicerades skriftligt och muntligt till teamen och slutligen åtgärdades bristerna av teamen. Tack vare motiverade team säkrades en hög grad av tillgänglighet i plattformen.
När plattformen var granskad var det dags att göra en plan för alla de tjänster som inte var flyttade till plattformen ännu. Vilka tjänster skulle granskas? Vilka tjänster skulle åtgärdas? Vilka tjänster skulle ersättas och därmed bara redogöras för?
När samtliga granskningar var genomförda sammanställdes allt arbete i en detaljerad tillgänglighetsredogörelse. Redogörelsen innehåller beskrivningar av de brister som återstår i respektive tjänst samt en handlingsplan för åtgärdande av bristerna.
För att följa upp tillgängligheten arbetar myndigheten kontinuerligt med: