Digitalisering och införande av välfärdsteknik är en möjliggörare inom omsorgen – men för att lyckas krävs mer än teknik. Det krävs förståelse för verksamheten och en förmåga att kombinera det digitala med det relationsmässiga perspektivet.
Nya digitala lösningar ger möjligheter till bättre tillgänglighet och effektivare arbetssätt inom socialtjänsten och kommunal hälso- och sjukvård. Men tekniken måste vara ett stöd – inte en ersättning för mänsklig kontakt där den behövs. Därför är det viktigt att involvera medarbetare från början, sätta tydliga syften med vad man vill uppnå för effekt med sin digitalisering och ge tid för förändringsledning. Att utgå från behoven är viktigt att ha med sig redan i upphandlingsfasen. Bouvets verksamhetsutvecklare Jeanna S:t Cyr har arbetat med att upphandla och implementera välfärdsteknik i flera olika kommuner:
- Det är viktigt att redan från start identifiera vad man vill att tekniken ska göra för nytta och ge för effekt i alla led i verksamheten. Mitt senaste uppdrag handlade om att implementera en sammanhållen digital lösning för en kommun där syftet redan från början var tydligt - lösningen skulle underlätta för personalen, effektivisera verksamheten men framför allt skapa trygghet, säkerhet och självständighet för boende på kommunens äldreboenden. Finns ett tydligt ”varför” för varje berörd part går det enklare att ställa om både för personalen och brukaren, säger Jeanna.
Socialstyrelsens uppföljningar visar att digitala verktyg och välfärdsteknik har stor potential att bidra till både ökad trygghet och kvalitet i omsorgen – men bara när de används rätt. Digitalisering handlar inte om teknik i sig, utan om att stärka förmågan att ge en trygg, tillgänglig och sammanhållen omsorg.
- Därför behöver vi bygga system och skapa lösningar som frigör tid för och stöttar i det mänskliga mötet – inte ersätter det. Här är det viktigt att den digitala utvecklingen går hand i hand med professionens behov och kunskapsbaserade arbetssätt, säger Jeanna S:t Cyr.
Bra frågor att ställa redan i upphandlingsfasen:
Ställer man rätt frågor i ett tidigt skede säkrar man att det man sedan implementerar ger:
För att uppfylla de nya lagkraven och skapa en ännu bättre socialtjänst för dem som behöver den, erbjuder vi på Bouvet både expertstöd och praktisk implementeringshjälp.
Vi som konsulter på Bouvet är engagerade i flera kommuners arbete med att omforma och förbättra vården, omsorgen och socialtjänsten för att bättre möta behoven hos invånarna. Vi skapar högre kvalitet både för medarbetare och för vård- och omsorgstagare.
Kontakta oss, via kontaktuppgifterna här intill eller fyll i formuläret nedan.