Den nya socialtjänstlagen gäller från den 1 juli 2025 och innebär ett paradigmskifte i hur kommunerna förväntas arbeta. Fokus ligger ännu mer än tidigare på tillgänglighet, tidiga insatser och att stärka individens möjligheter innan problemen växer sig stora. Men vad innebär det i praktiken?
För det första utmanas den traditionella uppfattningen om när socialtjänsten kliver in. Med en lägre tröskel och fler insatser som inte kräver utredning växer målgruppen – samtidigt som kraven på träffsäkerhet, samverkan och utvärdering ökar.
Regeringen och Socialstyrelsen betonar att syftet med den nya lagen är att skapa en mer förebyggande, lättillgänglig och kunskapsbaserad socialtjänst. Tidiga insatser ska kunna ges utan föregående utredning, vilket ställer krav på nya arbetssätt och bredare samverkan – även med exempelvis skola, fritid och civilsamhälle. Samtidigt finns möjligheter till ekonomiskt stöd för denna omställning via Socialstyrelsens statsbidrag, som också kopplas till insatser för att utveckla individens delaktighet och förtroende för socialtjänsten.
En av dem som har jobbat med omställningen till den nya socialtjänstlagen på myndighetsnivå är Bouvets verksamhetskonsult Mia Bramsgård. Hon har i sitt nuvarande uppdrag fått möjligheten att sätta sig in i vad den nya socialtjänstlagen innebär.
– Det är spännande att få vara en del av en sån här stor förändring som kommer att ha betydelse för många! Den berör också flera andra uppdrag som Socialstyrelsen har, tex nationella hälsoprogrammet för barn och unga och förarbetet inför den nya socialtjänstdataregisterlagen och det har varit roligt att samverka mellan uppdragen, säger Mia.
Många kommuner har redan tillgång till verksamhetsdata som, om den är rätt organiserad och analyserad, kan ge viktiga insikter om vad som fungerar, vilka grupper man når – och vilka man inte når. Att använda denna kunskap för att rikta insatser mer träffsäkert blir avgörande.
Men det räcker inte med siffror. Professionens kvalitativa bedömning måste kopplas ihop med analyser för att skapa verklig förståelse. Det är här kraften finns – i mötet mellan verksamhetsdata, erfarenhet och förtroende.
Det konstaterade Bouvets projektledare Jose Vargas när han gjorde en förstudie gällande den nya socialtjänstdatalagen och hur den skulle påverka verksamheten i en kommun. I uppdraget ingick att analysera kommande lagstiftning, göra intervjuer med intressenter på olika nivåer och identifiera områden som kommunen behöver utveckla utifrån den nya socialtjänstdatalagen och kommunens egna ambitioner att bli mer datadrivna.
– Förstudien visade, bland annat, behovet av en förvaltningsmodell för systematisk uppföljning och strukturerad dokumentation inom socialtjänsten i kommunen jag hade uppdrag i. Detta är en grundförutsättning för en mer effektiv och kunskapsbaserad socialtjänst. Den nya lagen gör att man behöver utveckla verksamheten både organisatoriskt, digitalt och avtalsmässigt, berättar José.
Katarina Garpefors är en av de verksamhetskonsulter på Bouvet som har jobbat med både det strategiska och praktiska arbetet med omställningen i en kommun. Hon är projektledare och förändringsledare och har arbetat med hela kedjan från nulägesanalys till genomförandeplaner och utveckling av en lärande organisation med fokus på att arbeta mer kunskapsbaserat.
– Den nya lagen är en chans att ta ett helhetsgrepp om hur vi bygger en socialtjänst som är både förebyggande och rättssäker. Det kräver mod, nyfikenhet och en vilja att prova nytt. Tillsammans i kommunen har vi tagit fram en handlingsplan på kort och lång sikt. Det har varit ett härligt samarbete mellan förvaltningarna och det bådar för att medborgarna snart märker effekt, berättar Katarina.
Bra frågor att ställa redan i upphandlingsfasen:
Ställer man rätt frågor i ett tidigt skede säkrar man att det man sedan implementerar ger:
Vi vänder oss till kommuner, socialchefer, utvecklingsledare, ledningsgrupper och verksamhetsutvecklare som vill ha ett tryggt och kunnigt stöd i arbetet med att implementera nya socialtjänstlagen.
För att uppfylla de nya lagkraven och skapa en ännu bättre socialtjänst för dem som behöver den, erbjuder vi på Bouvet både expertstöd och praktisk implementeringshjälp.
Vi som konsulter på Bouvet är engagerade i flera kommuners arbete med att omforma och förbättra vården, omsorgen och socialtjänsten för att bättre möta behoven hos invånarna. Vi skapar högre kvalitet både för medarbetare och för vård- och omsorgstagare.
Kontakta oss, via kontaktuppgifterna här intill eller fyll i formuläret nedan.