– Det är helt grymt att vi i konkurrens med över 10 000 företag från ca. 60 länder vinner ett av världens mest ansedda designpriser, säger Henriette Høyer, kommunikationsdirektör. Vi är i gott sällskap, bland årets vinnare finns även kända varumärken som Playstation, Bose, Google, Maserati, Polestar och Sony.
– Det mesta i mitt jobb handlar om subjektiva bedömningar. Därför är det väldigt stort att vinna något så konkret som Red Dot design award. Extra roligt är det att vi har gjort arbetet in-house.
Andreas berättar att den nya grafiska profilen omfattar hela Bouvet, och fokus har varit att visualisera företagets själ: mångfalden av människor och kompetens.
– Utan den grundtanken hade vi inte vunnit, säger han.
I arbetet med att utveckla den nya profilen har Andreas haft hjälp av Gry Eilertsen, som är konsult på Bouvet.
– Jag är otroligt stolt över det jobb som Andreas och Gry har gjort. De har lyft upp vår profil till världsklass, säger Henriette, som även vill lyfta fram alla övriga som har bidragit.
Red Dot Award är en av världens största designtävlingar och priset har sedan 1995 delats ut till produkter med en unik och innovativ design. Priset delas årligen ut i ett 50-tal kategorier och tillverkare och formgivare kan själva skicka in sina bidrag. Priset delas in i områdena produktdesign, designkoncept samt varumärken & kommunikation. Det var i den sistnämnda kategorin Bouvet fick pris, för projektet ”Human touch is the difference between a circle and a rounding”. Projektet visar hur 1 200 anställda hjälpt till att sätta sin prägel på logon. Det gjorde de genom att rita var sin cirkel i ett ritprogram. Därefter satte Bouvets formgivare ihop den slutliga designen manuellt. Det gav logotypen dess unika o-form.
”A strong brand and its strict management have always been important elements in creating customer loyalty. Now more than ever, brands offer the opportunity to be different and to identify with something. As a winner of the Red Dot Design Award, Bouvet has proven this and created a consistent yet modern brand image that embodies authentic values that help guide the customer and create trust.”
Prof. Dr. Peter Zec, founder and CEO of Red Dot
– Jag är otroligt stolt över det jobb som Andreas och Gry har gjort. De har lyft upp vår profil till världsklass! Red Dot-priset är en väletablerad kvalitetsstämpel för god design som bland annat uppmärksammar samarbete och nyskapande, och med en designmiljö med över 120 designers var det en självklarhet för oss att utveckla profilen in-house, säger kommunikationsdirektör Henriette Høyer avslutningsvis.
INTRO
WE LEAD THE WAY AND ARE BUILDING THE SOCIETY OF THE FUTURE
VISUALISATION
Bouvet is an IT consultancy that uses cross-functional competence to create exciting solutions and outstanding results. Bouvet is constantly growing.
After nearly 20 years in a sector where evolution is measured not in years but in minutes, we know that the future offers exciting opportunities for those who help to create it. The wise heads with which our company is endowed are what make us the positive force in society we are today. That goes without saying. So, when we wanted to fine-tune our visual identity, it was natural in include everyone in its design.
Our people are Bouvet. This has resulted in a symbol composed of our employees’ own circles, their own letter O. O as in Oss, the Norwegian word for Us. A completely unique O. The shape is the foundation for both logo and illustrations.
The abstract design gives room for interpretation, but even though everyone interprets the image in their own way, its crisp structure helps create order and a shared understanding of the whole.
A NOD TO PAST VISUAL DESIGN PRINCIPLES CREATES THE FRAMEWORK FOR A NEW TOMORROW.
FORM
FARGER
A CALM PALETTE WITH CLEAR ACCENTS
SYMBOL
ONE SYMB L, 12,168+ OPPORTUNITIES
CMYK
.NO, A PAGE WITH MULTILATERAL CONTENT HELD IN PLACE BY A CRISPLY DELINEATED FRAME