Visionär, engagerad och resultatinriktad. Med tillit, humor och social gemenskap som grund leder hon idag Bouvets kreativa gäng med UX:are och designers. Det är tillsammans med sådana ledare som vi går före och bygger framtidens samhälle. Lär känna Bouvets nya avdelningsledare för UX People – Lotta Nordh Rubulis.


Min bästa ledaregenskap är att jag tror att allt är möjligt.

Lotta har jobbat med starkt värdestyrda varumärken under hela sitt yrkesliv. Med stor framgång har hon varit den drivande kraften bakom och byggt upp digitala varumärken och samhällsviktiga tjänster för unga i form av UMO.se och Youmo.se. Idag har de tillsammans närmare en miljon besök i månaden och 90% kännedom i sina målgrupper. Nu har hon klivit in på Bouvet som ny avdelningsledare för UX People, vårt gäng seniora och skickliga UX:are och designers.

Människorna först

- Jag har ägnat den första tiden åt att träffa alla, sätta mig in i verksamheten och fundera över vilka vi är, vart vi ska och hur vi tar oss dit. Jag har förmånen och den spännande uppgiften att leda fantastiska kreatörer som gör digitala tjänster och produkter snyggare, mer funktionella och ger användaren en upplevelse utöver det vanliga, säger Lotta. 

UX People har uppdrag inom en stor bredd av branscher och företag inom både offentlig och privat sektor. Idag jobbar man inom allt från att skapa digitala tjänster för köksföretag och myndigheter till att designa bättre verktyg för sjuksköterskorna som jobbar på 1177:s sjukvårdsrådgivning på telefon. Att skapa inkluderande, intuitiva och attraktiva tjänster på användarnas villkor ligger i linje med Bouvets roll som digital samhällsbyggare och något som Lotta brinner för. Hon tycker det känns otroligt spännande att få börja en resa mot det målet tillsammans konsulterna på UX People. Ambitionen är att bli fler och sätta Bouvets UX designers tydligt på kartan. 

 

Jag tycker det är viktigt att ge och att få tillit. Har man det med sig blir det lätt att få en positiv energi som ger utrymme för att inspirera varandra.

Betydelsen av ett tydligt varför

Lotta jobbar med och för sina medarbetare utifrån ett stort hjärta och ett tydligt ”varför”. 

-  För mig är det otroligt viktigt att använda människors kraft och vilja att bidra till att skapa den bästa samhällsnyttan. Många komplexa samhällsutmaningar skulle må så otroligt bra av att lösas tillsammans med dem det berör. Jag vill att vi ska jobba nära, med tvärkompetens, för att uppnå mål om ett mer hållbart samhälle som gör skillnad för den enskilda människan. 

- Min bästa ledaregenskap är att jag tror att allt är möjligt. Jag vill gärna ha en tydlig vision av var vi ska, för att sedan med stort engagemang driva saker framåt. När jag vet vad vi vill får jag också kraften att vara modig, att våga utmana för att nå målen. Mitt sätt att nå dit är att få alla att gå åt samma håll och att se till att ha roligt under tiden.

Viktigt med stark kultur och sunda värderingar

Bouvets kultur och värderingar var en viktig anledning till att Lotta valde att börja jobba just här. 
-   Jag märkte väldigt snabbt att det fanns en äkta och genuin kultur på Bouvet där varumärkets värden var tydliga och genomsyrar det som görs. På Bouvet lever vi som vi lär helt enkelt. 

Ett av Lottas egna bidrag för att leva upp till Bouvets värderingar är skapa tillit.
- Känner man sig trygg vågar man dela med sig, både av det som är bra och dåligt.  Den känslan vill jag skapa inom vår avdelning och på hela Bouvet.

Orädd ledare

Lotta gillar att stå på scen, att föreläsa och prata om sådant som är viktigt på riktigt. Hon är orädd och står upp för medarbetare och gemensamma värderingar även när det blåser och stormar. Ett exempel var en kampanj i Sverige för youmo.se som både upprörde i media och engagerade folk långt utanför landets gränser och faktiskt ledde till att Iran stängde ner trafiken till sajten.

- Det var inte så populärt att en svensk sajt pratade om jämställdhet, rättigheter, kropp och sexualitet på arabiska. Som såklart gav sökträffar på Google över hela världen. Ett tag var besöken från Iran många fler än från Sverige, 200 000 unika besökare i månaden, och den mest besökta sidan var den om snippan, berättar Lotta som är stolt över den sprängkraft som youmos information gav i länder där unga inte ges tillgång till den sortens kunskap. 

Tre snabba frågor till Lotta:

1. Vad gör dig riktigt glad på jobbet?

När vi firar framgångar tillsammans – små eller stora. Att få höra att man gjort något bra, eller själv se och kunna återkoppla när någon annan lyckats med något, det bidrar till att jag blir glad. Men också det där samtalet över en kaffe, någon som bjussar på något som gått galet eller bara få utbyta en tanke eller idé med någon som lyssnar.

2. Vad värdesätter du mest hos kollegor?

Lojalitet, öppenhet, ärlighet och att våga visa sig sårbar. Men också att få utmanas och få de perspektiv som jag själv kanske inte tänkt på.

3. Vilka är dina källor till ny kunskap, inspiration och energi?

En stor källa till inspiration är alla de unga som tänker nytt och klokt. Mina barn har ibland suckat högt när jag ställer den tionde frågan till någon av deras kompisar för att få deras perspektiv.

Vill du jobba med Lotta och resten av UX People-gänget? 

Varmt välkommen att höra av dig.

Lotta Nordh Rubulis
Avdelningsledare Verksamhetsutveckling & UX