Ny teknik ska innebära förbättringar – inte bara förändring 

Med gedigen vårdbakgrund, affärsförståelse och digitaliseringskompetens är Ulrika Juhlins specialitet att hjälpa regioner, kommuner och myndigheter att köpa in ny teknik men också se till att den implementeras och skapar förbättringar i verksamheten.

Publicerad:

4 december 2025

Klicka på taggarna för att läsa mer innehåll i samma ämne

- Ny teknik ska alltid tillföra förbättringar, inte bara förändring, och det börjar med inköpsprocessen. Blir det rätt där har man skapat bra förutsättningar. Jag brinner för att stötta och hjälpa kunderna med smidiga inköpsvägar. Det kan låta byråkratiskt, men det är ofta där man gör verklig skillnad för att få saker att hända, säger Ulrika.
 

En resa genom vård och teknik 

När Ulrika beskriver sin karriär låter det nästan som flera liv i ett. Från sjuksköterska inom primärvården till läkemedelsprövningar, företagsanalyser inom lifescience och affärsutvecklare inom vård och omsorg. Den röda tråden är att skapa verksamhetsnytta och nya arbetssätt på ett ansvarsfullt sätt.  

Idag jobbar Ulrika som verksamhetsutvecklare inom hälsosektorn på Bouvet. Just nu är hon på uppdrag i en Stockholmskommun  och hjälper till att skapa struktur, tydliga processer och rutiner kring upphandlingar och avtal – ett arbete som bidrar till bättre kontroll och tidsbesparing för kommunen. Kommunsektorn är hon välbekant med från sin tid på Atea Sverige där hon var med och byggde upp affärsområdet vård och omsorg. Det var en lärorik tid där hon fick möjlighet att hjälpa många regioner och kommuner med nya välfärdstekniska lösningar och stötta dem i deras digitaliseringsresor. Erfarenheterna därifrån gav henne en unik förståelse som hon nu tar med sig till Bouvets kunder.  

- Jag lärde mig mycket om inköpsvägar och olika avtal som idag kan hjälpa och underlätta för kunderna att köpa in den välfärdsteknik de behöver i sin verksamhet. Mina erfarenheter väckte ett intresse av att stötta framför allt kommuner utifrån deras specifika behov. På Bouvet får jag chansen att arbeta mer hands-on med kunderna och följa hela processen från inköp till praktisk nytta. 

Men för Ulrika handlar arbetet inte bara om inköpsprocesser och införande av ny teknik – utan om människor. 

- Att jobba med hälsosektorn ger mycket tillbaka. Det handlar ju om vår egen och våra närståendes framtid.  

Mer om Ulrika Juhlin

Ulrika har erfarenhet av att leda projekt med många osäkerheter, där hon fått hantera motstånd och samtidigt driva utveckling och framåtanda. En erfarenhet som är guld värd inom alla branscher men kanske särskilt inom offentlig vård och omsorg. Som verksamhetsutvecklare inom hälsosektorn handlar det om att kombinera förståelsen för vardagen och förutsättningarna inom vård och omsorg med digitaliseringens möjligheter. Och hela tiden hålla koll på det som händer. Ulrika är en omvärldsbevakare av rang:  

- Jag omvärldsbevakar väldigt mycket. Lyssnar och läser allt jag kommer över kring vård- och omsorgsfrågor samt digitaliseringsresor. Att få omsätta kunskap till verklig nytta för kunderna, det är det som driver mig. 

Vill du ha hjälp med att effektivisera inköp eller implementera välfärdsteknik?
Kontakta oss gärna!

Elin Åkerblom
Elin Åkerblom
Avdelningsledare, Hälsa