Det här behöver du ha koll på inom konvertering

Som e-handlare vill vi att folk gör som vi säger. Köp våra varor och tjänster! Ett finare ordet för detta är konvertering. Men för att lyckas få människor att handla av oss, måste dom först gilla och förstå det vi erbjuder.

Christer Hagman

Klicka på taggarna för att läsa mer om var och hur vi använder samma ämne och teknik

 

Lär dig förstå spelets regler

Sanningen är att konvertering är ett svårt och luddigt spel med folks hjärnor, där många delar spelar in, såsom Design, Copy och Psykologi.

 

Om vi snabbt tittar på dom olika delarna som utgör detta spel:

 

konvertering-bild

 

Design är det första vi reagerar på

Vi använder oss av ett exempel, en användare behöver köpa ett par vinterskor för det är höst och det börjar bli kallt ute. Vi kallar användaren (kunden) Peter.

  • Peter surfar på nätet för att se vilka vinterskor som finns. 

Han är ute efter ett par varma skor, som gärna är snygga och moderiktiga. Han har tänkt lägga ca. 800 till 1500 kr. Peter googlar, och får en träff på en hemsida som ska ha många skor.

  • Vad är det Peter möts av först på sidan?

Finns det bilder på skor, är dom snyggt presenterade på hemsidan? Vilken känsla får Peter nu? Förhoppningsvis positiv, för att han ska fortsätta med sitt köp.

  • Design är omedelbar och ger dig en snabb feedback på vad du letar efter. 

 

Texter är också omedelbara

Ord i form av passande rubriker, som i detta fall "Stort sortiment av vinterskor!" Precis det som Peter letar efter, YES! 

Andra texter som är omedelbara är till t.ex. content, menyer, priser eller varumärken. 

Bra att ha i bakhuvudet är att det är skillnad på en text som ska sälja, och en text som ska vägleda dig. En säljande text är t.ex. rubriken och content, den kan ha starka attribut och anspela på känslor. En vägledande text är t.ex. knapptext eller ett formulär. Dom ska vara korta och koncisa.

Tillbaka till Peter.

Nästa steg är att han vill hitta det perfekta paret skor, nu när han förstått att han har hamnat på en bra sida som har det han letar efter. 

Hur hittar man det perfekta paret skor? Alla är olika.

  • Man skriver i sökfältet.

  • Klickar sig fram via en meny.

  • Eller kanske lockas man av en STOR BANNER som finns på startsidan. 

Det gäller att man anpassar sidan efter just sina användare och hur dom beter sig. 

Det går enkelt att mäta vad ens besökare gör med verktyg som Google Analytics eller Hotjar, som beskriver hur folk beter sig på just din webbplats. Med dom insikterna tillämpar en UX-designer en viss struktur på sidorna, som gör det enkelt för användarna att navigera sig och hitta det man vill ha på enklast sättet.

 

Tips! Hur fångar du upp olika typer av människor och behov?

Erbjud olika typer av content, strategiskt placerade på hemsidan. 

Om en person är snabb i sin tanke och bara vill hitta något fort och enkelt, kan man överst på sidan ha stora, enkla banners, med produkt och pris. Man kommer snabbt till ett Köp.

För den person som är mer noggrann och analytisk i sitt köpbeslut, kan man längre ner på sidan presentera mer djupgående information kring produkter. Hen kanske vill läsa mer och jämföra priser innan man slår till.
 

Det psykologiska är en viktig del för ett köpbeslut

En massa frågor dyker upp i Peters huvud:

  • Känner han sig säker att handla från denna webbplats? 

  • Finns det ångerrätt på ett köp, och är det enkelt att byta ut en vara?

  • Måste jag köpa denna sko just idag, den kanske tar slut? 

  • Kommer dom att leverera inom rimlig tid?

Dessa frågor är det bra att svara på, med hjälp av olika tekniker. Det handlar egentligen om att Öka motivationen och samtidigt Minska friktionen hos en användare. 

Det ska kännas rätt att handla av oss, och det ska vara enkelt och säkert på samma gång.

För att hitta rätt tekniker, och att just göra rätt åtgärder för din webbplats, finns vi på Bouvet här och kan hjälpa till med det. 

 

Tips! Tänk på din Design-trovärdighet.

Bara det faktum att din webbplats har sett likadan ut i många år, gör att trovärdigheten antagligen sjunker. 

  • Tar det här företaget seriöst på det digitala? 

  • Borde dom inte utöka produktutbudet?

  • Har dom slut på pengar?

Du borde se över design och content löpande på din webbplats. Annars riskerar du att sidan ser exakt likadan ut hela tiden.

 

konvertering-bild8

 

För att summera

Att lyckas med Konvertering är ett rävspel, men om du jobbar aktivt och kan checka av bra bilder, välskrivna texter och ett tänk på psykologin, så kommer du antagligen att se resultat!

Ett bra bonustips! Glöm inte att testa, testa och testa igen. Det är numera enkelt att utföra A/B tester inom det digitala. Vad gillar just era användare? Dom kanske föredrar en typ av copy, eller en viss ordning på content, eller att använda sök istället för att klicka sig fram. Det vet du inte om förens du börjar testa!