Är AI det nya UX?

För att skapa den bästa användarupplevelsen med det mest relevanta innehållet måste du ständigt lära dig om dina användare och anpassa dina lösningar efter dem. I en perfekt värld borde du anpassa din produkt i realtid för den som använder den. Med hjälp av AI och maskininlärning kan du numera förutspå rekommendationer baserat på data och trender från t ex vädret, tid på dygnet, eller om tåget är försenat.

Klicka på taggarna för att läsa mer om var och hur vi använder samma ämne och teknik

 

En hyperpersonifierad användarupplevelse

Men hjälp av AI kan en webbplats ta hänsyn till olika parametrar för att skapa mer personliga upplevelser för besökare; årstid, tågförseningar, vilka sidor som tidigare besökts, var besökaren geografiskt finns, typ av enhet eller om det regnar – en ständigt växande lista över data som användarna inte ens vet om.  Alltså ett anpassat och personifierat gränssnitt, vilket leder till högre konvertering. Utan cookies eller GDPR-krångel.

Man kan på så vis testa många olika lösningar och designidéer genom att använda olika parametrar baserat på mängder av data. Likt ett A/B test lär sig AI-lösningen för varje iteration vad som funderar. Men till skillnad från ett A/B test har du nu oändligt många variationer som den  automatiskt testar och kommer fram till de bästa lösningarna.  Tänk dig en helt ny bild, knapp, rubrik, moduler eller varför inte hela designen beroende på vad användarna tenderar att leta efter när närmaste väderstationen säger att ska regna.  

Dessa beslut om vad besökaren ska se har tidigare gjorts manuellt av strateger eller UX-designers som tänker ut möjliga scenarion. När maskiner börjar ta över den delen av processen blir möjligheten att göra användarresan hyperpersonifierad mer tillgänglig. Och en personligt anpassad användarupplevelse betyder mer relevant innehåll för användarna, vilket leder till högre konvertering. 

 

Självoptimerande webbplatser

Snart kommer processen av att samla och analysera data enbart göras genom artificiell intelligens. En mer förfinad analys om användarnas interaktioner med en produkt eller tjänst blir då möjlig, då AI-lösningarna kommer att kunna:

  • Identifiera potentiella områden för optimering 
  • Förstå hur den ska optimeras, t ex justera rekommendationer, ändra moduler, justera en rubrik eller bild
  • Implementera förändringen och köra A/B-test på många olika variabler
  • Analysera resultaten och bestämma vilken version som konverterar bäst
  • Uppdatera produkten med den nya designen, för att sedan starta om cykeln

Vi  kommer alltså att skapa självoptimerande och självsökande webbplatser där maskiner gör det mesta av arbetet, medan UX-designers tidigare analysprocess helt elimineras. Produkter som drivs av AI har precis börjat dyka upp, men det kommer inte ta lång tid innan ’smarta upplevelser’  är den nya normen.