Vad är UX-design?

UX står för user experience och betyder en användarupplevelse av produkt eller tjänst, från användarens perspektiv.

Anna Andrén

Klicka på taggarna för att läsa mer om var och hur vi använder samma ämne och teknik

En stig mitt ute i naturen kan beskriva UX, här vill och behöver många ta sig fram och därför bildas en stig.

UX-design ska fungera som en brygga, en koppling, mellan exempelvis en digital tjänst och dess användare. UX-designern ser till att teamet som tar fram tjänsten verkligen testar och frågar användaren om hens behov av tjänsten och ser till att det följs upp. Troligtvis ser inte användaren det vi ser och tänker inte precis likadant. UX lyfter användarens behov, önskningar, drömmar och anpassar tjänsten efter detta så gott det går.

En upptrampad stig beskriver naturlig UX, precis här vill och behöver många ta sig fram och därför bildas en stig. Stigen flyttar sig om ett träd fallit ner mitt över stigen eller om en stor pöl bildats, stigen anpassar sig efter hur människan eller djuren går. 

Man kan förklara UX genom att titta på utformningen av till exempel en ratt för att kunna köra och styra ett fordon. Ratten som busschauffören styr sin buss med, den är väldigt stor, man måste kunna justera sätet för att ratten ska få plats men den är ganska tunn i handen. Om man jämför med ratten som sitter i en sportbil som är liten, knubbig, mjukt vadderad och klädd i rött mockaskinn. Produktdesignteamet som tagit fram designen av respektive ratt har fångat upp chaufförernas olika krav och behov, testat, skissat igen, tagit fram prototyp, testat och jobbat vidare tills de hittat fram till precis rätt utformning av ratt för respektive fordon. Och den rätta känslan. 

Metoder

UX-design har olika verktyg och metoder för att ta sig mot målet. Designprocessen består av omvärldsbevakning, research, prototyping, användartest, skisser, wireframes (low-fi och hi-fi), koncept, design, flöden och UI. Design Thinking bygger på korta sprintar, ofta, och workshops med hela teamet. Båda metoderna handlar om att steg för steg ta sig framåt, att testa, skissa och testa igen. Och att fråga användaren, fråga minst fem av dina användare från varje målgrupp om er nya funktion i tjänsten och du får 80% av svaren ni behöver för att kunna bygga vidare och utveckla.

UX-designers skissar för att visualisera, digitalt eller på whiteboards och post-it för att försöka förstå problem som användaren har, både för sig själv och för de andra i teamet. Man får en bättre överblick när man ser det visuellt, tillsammans. UX-designern håller workshops, inte bara för att lyfta användarens önskemål och kundens krav, utan även för att de olika kompetenserna i teamet agilt ska få en chans att prioritera “vad göra nu” samt uppdatera siktet mot mål och vision. 

UX designen vill få inblick i hela tjänstens livscykel för att bättre förstå helheten. UX börjar därför redan innan användaren ens känner till tjänsten/produkten och slutar först efter att den är raderad eller återvunnen. När en ny digital applikation tas fram vill man att den ska användas så smidigt, naturlig och intuitivt som möjligt och att den (om den nu finns) kontiuerligt uppdateras och utvecklas hållbart. UX-design kan hjälpa användaren att göra rätt val (eller fel), ibland via nudging. Vill vi kan vår tjänst bli så bra och kul att användaren återkommer och rekommenderar den till andra.

Roller och titlar

UX-designers har olika intressen och special kompetenser, en del mer mot analys, beteende, antropologi, research, facilitering av workshops, användartester och andra mer åt det kommunikativa, visuella, utveckling av koncept, prototyper, designsystem, navigeringsgränssnitt, interaktioner, interaktionsdesign, animationer och flöden. Men alla inom UX design har naturligtvis samma fokus – användaren.

När ska man då ta in UX-design? Svar: Alltid. Och bättre för sent än inte alls. 

 

Är du nyfiken och vill veta mer?

Kontakta oss gärna!

Lotta Nordh Rubulis
Avdelningsledare Verksamhetsutveckling & UX