Succé för Bouvets satsning i Skara - Bouvet Sverige

Succé för Bouvets satsning i Skara

Filosofin med stor regional frihet, en stark tro på individens egen drivkraft och en företagskultur där man sätter medarbetaren främst. Det var det som lockade Patrik Edstam tillbaka till Bouvet. På ett drygt halvår har han byggt upp Bouvets satsning i Skara.

 

Initiativet har gått från idé hemma vid köksbordet till ett nystartat kontor med nio medarbetare och kunder som ansluter i hög takt.

 - Det har varit en udda resa, säger Patrik. När jag tog kontakt med Bouvet efter att ha jobbat på ett annat företag i några år, trodde de att jag sökte jobb som konsult igen, men jag hade en idé om att jag ville starta ett kontor i Skara.

Bouvet har sedan tidigare flera kontor i Sverige och Norge och en väl utbyggd konsultorganisation inom IT- och verksamhetsutveckling med nästan 2000 medarbetare. Att växa på en ny lokal marknad var lockande och ledningen gav Patrik möjlighet att förverkliga sin idé. Patrik har byggt sitt ledarskap utifrån Bouvets filosofi och fått stort stöd och uppbackning. Han visste att det fanns bra folk att rekrytera och började med utgångspunkten i att hitta rätt personer - för då kommer uppdragen - och det var precis vad som hände

”Jag tror inte på idén sätta pengarna först och medarbetaren sist"

Att hela tiden jobba hårt och stressat – ingen tid för vidareutveckling – och bara ha fokus på leverans skapar ingen bra arbetsmiljö. Och inget bra resultat för kunderna heller. På Bouvets kontor i Skara vill vi hitta rätt konsulter, rätt personer och bygga en bra arbetsmiljö från grunden.

- Jag tycker det är bra att Bouvet går mot strömmen och sätter medarbetaren först. Målet är inte att vi ska bli så många som möjligt som flera av våra konkurrenter går ut med, vi ska bli så bra som möjligt, må så bra som möjligt och växa tillsammans med kunderna, säger Patrik.

Den filosofin har gjort succé i Skara. På kort tid har erfarna systemutvecklare och projektledare rekryterats lokalt på orten och vi har fått avtal med stora kunder i regionen. Att det är ett högt tryck på marknaden och att kunderna efterfrågar den här typen av kompetens är såklart en av framgångsfaktorerna. Men det finns fler.  

Viktigt med lokal förankring 

En fördel med att ha ett kontor i Skara är den lokala förankringen. Kunder som tidigare köpt konsulttjänster från större företag uttrycker sin entusiasm över närheten till erfarna konsulter: ”Är ni Skarabaserade? Det är viktigt att bygga från hjärtat av Skaraborg!” 

 - Det är nästan så att första steget för införsäljningen redan är klart när vi säger att vi utgår från Skara, berättar Patrik. Det är viktigt med den lokala förankringen. Det känns tryggt med en västgötsk dialekt och att snabbt kunna komma ut på ett möte på plats. Det är mer värdesatt än vad jag först trodde när jag började här. Alla, såväl kund som leverantör, vill gärna utvecklas tillsammans med lokala förmågor och bygga stolthet regionalt.

Patrik fortsätter berätta att det även är en fördel att kunna säga att det finns Bouvetkontor på flera andra ställen i Sverige och Norge. Och finns inte kompetensen i Skara, då finns den inom Bouvet. 

Ytterligare en orsak till att det gått bra att rekrytera är att konsulterna också delar Bouvets värdegrund.  

 - Att sätta medarbetaren främst och vara väldigt aktiv i att skapa gemensamma värderingar, ha kul och utvecklas tillsammans, då kommer affärerna på köpet. Då blir man duktigare och kunden kommer till oss. Det skapar en långsiktig hållbarhet.

Inom kort flyttar Bouvets Skara-gäng in på ett nytt kontor där man satsar på att skapa en trivsam och självklar samlingspunkt för både konsulter och kunder.  

Fokus på att skapa "vi-känsla"

Även om de flesta konsulterna sitter på plats hos kunden är det viktigt att ytterligare stärka “vi-känslan”. 

- Det är ofta jag som initierar en idé eller en aktivitet och sedan försöker jag skapa delaktighet och få in tankar och idéer från hela teamet. Jag vill sporra de andra att ta plats. Jag gör inte det här bäst själv. Min uppgift är att hjälpa de andra att växa och utvecklas. Jag ska vara bakom kulisserna någonstans, menar Patrik. 

Den största utmaningen så här långt har varit den helt nya uppgiften att bygga upp och leda ett kontor från grunden. Patrik berättar att huvudet var fullt av både en massa idéer och obesvarade frågor i början: Hur ska vi arbeta tillsammans med medarbetare och kunder? Hur ska vi växa? Strategiskt och hållbart? Hur jobbar man bäst med marknadsföring och sälj? Är jag rätt person för det här? 

- Sen tänkte jag att jag kanske bara skulle luta mig tillbaka på något som jag är bra på, att möta människor och hitta fram till det vi har gemensamt. 

Svaret på om det synsättet har fungerat har vi redan fått. 
 
Varmt välkomna till Bouvetfamiljen säger vi till  Patrik, hela Skara-kontoret och befintliga såväl som framtida kunder och medarbetare.  

Patrik Edstam
Avdelningsledare, Sverige Väst