intervjubild maria
>

Det är häftigt att digitalisera ungdomsmottagningar!

6 maj 2020

Marias bästa drivkraft är kreativitet. Hon går ständigt med tankar kring utveckling och förbättring. Att utveckla vårdens digitala tjänster ger energi och arbetsglädje. Det svåra är att avbryta när hon kommit igång.

Maria Ackhammar har 20 års erfarenhet av vård och omsorg, de senaste 12 åren har hon arbetat som barnmorska. Senast jobbade hon på en ungdomsmottagning i Örebro. Som barnmorska på ungdomsmottagningen mötte hon ungdomar och arbetade med SRHR (sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter). Det pågick mycket verksamhetsutveckling i syfte att ge ungdomarna ett bättre stöd och bättre tjänster. 

Jag var med när ungdomsmottagningen startade upp sina e-tjänster hos 1177. Det var häftigt! Vi la i stort sett ut hela tidboken och möjliggjorde för ungdomarna att själva boka sina tider. Och det gjorde de! Antalet bokningar via e-tjänsten i 1177 ökar fortfarande.

Efter det bestämde sig även det psykosociala teamet att erbjuda webbtidbokning och även det blev en succé, berättar Maria vidare. Nu bokar ungdomarna om sina tider själva i större utsträckning och det har resulterat i färre uteblivna besök och mindre administration för personalen. En win-win. 

Ett av de senaste projekten Maria var delaktig i var när Ungdomsmottagningens digitala mottagning startades upp. Den var ganska trög att få igång initialt.Det var svårt att få kollegorna att tipsa om den digitala tjänsten och det var svårt att få ungdomarna att förstå vad den innebar. Efter en stor reklamkampanj via sociala medier så har det lossnat och nu använder sig ungdomarna i större utsträckning av appen som bygger på Visiba Cares plattform för digitala vårdmöten.

Vi utvecklade också möjligheten till klamydiatest i samband med digitala besök genom att skicka hem testkit med ett tydligt bildstöd för hur man gör. Superbra!

Marias drömuppdrag är att få vara med och utveckla en helhetslösning för vårdpersonal och invånare. Där användaren inte måste logga in i en massa olika program utan allt hänger ihop och e-tjänster blir en del av journalen och likaså digitala besök. Vi som arbetar i vården lägger mycket av vår tid på att logga in i olika system. Dessutom måste vi ofta dubbeldokumentera eftersom systemen inte är sammanlänkade. För invånaren kan det vara svårt att hitta rätt och förstå vad som är vad. Att allt dessutom skiljer sig mellan olika regioner gör ju inte saken lättare.

När det gäller att bidra till vårdens digitalisering så är det viktigaste för Maria att vården utformas personcentrerat. Att varje individ har rätt att få sin vård planerad och utformad för just sina behov.

Vården utformas fortfarande efter statiska mallar och normer. Det talas mer och mer om personcentrerad vård, men vården har en lång väg att gå innan det blir etablerat.

Att inleda varje möte med  ”Vad kan jag hjälpa dig med idag?” oavsett vad som står i bokningen. Det tycker jag är ett väldigt konkret exempel på hur vården kan bli mer personcentrerade i sitt bemötande.

På fritiden umgås Maria helst med sin familj. Åker skidor, spelar padel och jobbar i trädgården. Eller så står hon på gatan och tränar slag med sin nyinköpta tennis trainer.