En väldigt rakt-på-guide om Figma, vad det är och hur du kan minimera att bli förvirrad när du stöter på det.
Figma är ett av världens mest populära designverktyg och chanserna är rätt stora att du i din roll, vilken du nu än har i teamet, kommer att interagera med det nu eller i framtiden. Förmodligen då du läser denna artikel, förr än senare.
Figma är helt molnbaserat vilket gör att vi designers kan enkelt dela våra dokument via en säker länk. Tänk Google Docs men för produktdesign. Det gör också att andra medlemmar i våra team enkelt kan samarbeta i realtid tillsammans om man har det behovet.
En UX writer kan uppdatera texter, produktägare kan snabbt lämna feedback, en utvecklare kan plocka design specifikationer för kod och som designer kan du snabbt iterera på den feedback du får. Allt i härlig realtid.
En av anledningarna till att Figma vuxit så pass snabbt dom senaste åren är garanterat den väldigt låga ekonomiska tröskeln att komma igång, gratis är svårslaget. Givetvis kommer gratiskontot med begränsningar men man kan i lugn och ro som designer lära sig Figma och sen uppgradera när man behöver betalfunktionerna.
Ingen designer? Du kommer ändå lämna värdefull feedback på dina designers arbete och utan ett konto kan du bara titta på designen, aldrig kommentera. En total no-brainer att skaffa, så gör det bara.
I Figma kan man också väldigt enkelt bygga rätt avancerade klickbara prototyper. Då Figma redan är webbaserat fungerar dessa prototyper väldigt bra i dom flesta moderna webbläsare. Sitter du på en PC har mina tester visat att Edge fungerar allra bäst i en företagsmiljö där du inte kan installera vad som helst på din dator. På Mac funkar både Safari, Edge, Chrome och Firefox lika bra.
Gör dig själv en tjänst, lär dig detta kortkommando: C. Det är det enda du behöver komma ihåg för att kunna lämna feedback eller glada tillrop till ditt designteam.
Du kan också, precis som i Slack eller Teams, tagga personer genom att skriva @användarnamnet så får den personen ett mejl och en ping i Figma.
Det var allt för den här gången, hoppas artikeln hjälper dig och ditt team att kommunicera bättre. Bra transparent kommunikation är A och O i produktutveckling.