17majstor
>

Varma applåder för UXDX

9 maj 2018

Koncentrationen i rummet gick nästan att ta på när det irländska företaget UXDX landade med sitt koncept i Bouvets lokaler. Under eftermiddagen fick åtta spännande talare, hundra deltagare, att bli lite klokare och mycket inspirerade.

Igår samlades hundra systemutvecklare, designers, produktutvecklare, produktägare, startups och andra kollegor i branschen för att lyssna på digitala framgångar i Norden. Det var ingen slump att konferensen startade i Norden, ett epicenter när det gäller tech, med föregångare som Spotify, Klarna och King. Det var heller ingen slump att europaturnén hamnade hos oss i Stockholm.
 
-      UXDX kontaktade Bouvet och frågade om vi kunde vara värd för konferensen i Stockholm den 8 maj. De hade hört talas om oss eftersom vi ofta brukar anordna events och meetups i våra lokaler. Att vara värd till denna konferens stämmer väl överens med vår egen idé om kompetensdelning så självklart ville vi det, säger Emelie Svartling Stjärnborg, Avdelningsledare på Bouvet.
 
Intressant mix av talare
 
Från 14.00 var programmet fullspäckat. Själva presenterade vår proffsiga Tem Aguerre, UX-strateg och UX-designer på Bouvet, som drog en fängslande berättelse på temat ”Science of design”.
 
Sedan lyssnade vi på Anna Sitnikova, entreprenören som gjorde business redan som sexåring. Som produktchef på iZettle, kan Anna ge värdefulla tips på hur man bygger team, vilket hon gjort på tre kontinenter.

iZettle_2

Semcons teamledare och UX-designer, Parag Despande, fick oss att sätta skrattet i halsen, genom att visa bilder av produkter, tryckta texter och byggen vars ritningar uppenbarligen inte fungerat. ”How to fail early and fail fast”, handlade om vikten att tillåta fel i ett tidigt stadium och att användartesta ordentligt för att resultatet ska bli rätt till slut.

designfel
När förstudien inte klickar med verkligheten...
textdesignfel
Parag från Semcon illustrerar hur fel det kan bli om man inte får göra fel i rätt del av processen


Från Netguru kom produktdesignern Toto Castiglione. Även han talade om användarvänlighet, vikten av att göra tester och hur Netguru tar hjälp av User story mapping.
 
Nordnets produktägare Jan Tryggvason, talade om ”How to figure out what to build first” och Lisa Trumstedt, Doctrin om e-hälsa.
 
Idén med konferensen
 
UXDXs grundare Rory Madden berättade att UXDX Conference är baserad runt en modell som integrerar UX och utveckling i en loop genom att bryta ner barriärer mellan utveckling, design och research. Därför bygger hela affärsidén på att samla företag och människor som processar, utvecklar och implementerar funktionell digital design. Nu presenterar UXDX sin modell bland annat genom att arrangera en stor konferens i Dublin i oktober.
 
-      För att marknadsföra konferensen, besöker vi nio städer på nio dagar. De kommer totalt att bjuda på 70 talare inför en 1200 personer stor publik.

Publik
Fullt hus på Bouvet när UXDX är på världsturné med sin konferens

The game is on

Minecraft
Oscar Nilsson från Minecraft avslutar den intensiva dagen med bravur.
Timetoplayer
Livfulle Ross McKinley visar hur hjärna, tester, bön egentligen hänger ihop med användarens upplevelser

Dagens sista talare var Oscar Nilsson, Minecraft och Ross McKinley, systemutvecklare på spelföretaget ED DICE. Ross presenterade en ”releaseprocess som matchar en artistisk process” och gav oss inblick i DICEs strategier inför lanseringen av spel. "Man reducerar brister och dysfunktionella delar på ett ibland magiskt sätt, där en del bön ingår", avslutar Ross.
 
Nu reser UXDX vidare, men vi stannar i Stockholm. Välkommen på vår nästa UX People. Eller kom på torsdag den 17 Maj och fira Norges nationaldag med oss och lyssna på spännande föredragshållare från ICA och Länsförsäkringar.